Welkom!

Hallo,
Leuk dat je komt kijken en lezen op mijn blog.
Hier wil ik beschrijven met welke creatieve dingen ik bezig ben, afgewisseld met dingen die me bezighouden.
Ik zou het heel erg leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Anna Martijne

zaterdag 31 december 2011

Völle geluk in 'n tuk!


Van de titel van dit blog weet ik in ieder geval zeker dat het twents is, maar volgens mij ook achterhoeks...
Vorig jaar kwam ik op de site www.septemberspring.nl een leuke aanvulling tegen op het patroon oud & nieuw slinger. Het gaat om een melkbus en een nijjoarsrollechie (kniepertje is misschien beter bekend). Gisteren heb ik alle patroondeeltjes voor de melkbus uitgeknipt en vandaag heb ik de melkbus gemaakt. Voor de volgende jaarwisseling wil ik de hele slinger maken.

De traditie hier in de achterhoek en twente, en misschien ook nog wel delen van drenthe, is dat er op oudjaarsdag carbid wordt geschoten in een melkbus. Een kleinere variant is bijv. het bekende 'buisman' blikje.
Voor carbid schieten is een goede melkbus met in de bodem een gaatje van enkele mm, carbid, water, een aansteekstok en een veilige schietplaats nodig. Zorg voor veiligheid, houd publiek op voldoende afstand! Stukjes carbid gaan samen met wat water in de melkbus. Het deksel van de melkbus (of een voetbal) wordt stevig op de melkbus geplaatst. Even schudden met de melkbus zodat er gas ontstaat ( het gaatje in de bodem afdekken met een propje papier o.i.d., carbid vormt samen met water gas). Even wachten totdat er voldoende gas in de bus zit. Dan wordt de brandende aansteekstok bij het bodemgaatje gehouden. Het gas ontbrand, een zware doffe dreun weerklinkt, het deksel (of de bal) vliegt een flink aantal meters door de lucht.

Een korte vooruitblik op 2012: ik ga 2 give aways houden, eentje bij het aantal van 50 volgers van mijn blog en eentje ter ere van mijn verjaardag op bevrijdingsdag.
In mijn volgende blog in het nieuwe jaar zal ik laten zien wat er te winnen valt bij de eerste give away.

Rest mij nog om jullie een goede jaarwisseling toe te wensen en völle geluk in 'n tuk.

4 opmerkingen:

  1. Wat een topidee zo'n slinger. Ik heb jaren op de veluwe gewoont en bij oud en nieuw hoort natuurlijk karbiet (zo schrijf ik het altijd). Vandaag nog bij mijn broer in Apeldoorn geweest en natuurlijk werd er weer geschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna Martijne,

    Völle geluk in 'n tuk!
    Mooie melkbus!! en net op tijd klaar voor het carbid schieten!
    Veel plezier met het maken van de rest van de slinger!

    Brutale vraag: mag ik de foto ook op de Gallerie laten zien? Nee zeggen mag ook hoor!!!!!!!

    groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaaaaaa we hebben ze hier horen knallen hoor..niet zo veel maar er werd zeker met karbiet en melkbussen geknald in de omgeving

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anna Martijne.
    Ik ben weer terug in blogland.
    Fijn weekend groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen